niedziela, maja 31, 2009


Cytując wikipedie
"Ramża – wzgórze 325 m n.p.m. – najwyższe naturalne wzniesienie Płaskowyżu Rybnickiego (341.15 Regionalizacja fizycznogeograficzna Polski) na granicy gmin Czerwionka-Leszczyny i Orzesze. Porośnięte lasem, w tym, w pobliżu kulminacji, stuletnimi bukami. Lokalnie najczęściej nazywana zdrobniale Ramżulą. Wg legendy wzgórze było siedzibą szlachcica-rozbójnika o tym samym imieniu, ale wiadomo, że imię czy przezwisko Ramsch nosił rycerz wymieniany w historii wsi Dębieńsko u podnóża wzniesienia. Na zboczach ślady po wydobywaniu węgla kamiennego (w pobliżu wychodnie), stąd legendy o podziemnym połączeniu Ramży z zabytkowym kościołem na Górce św. Wawrzyńca w Orzeszu (legendy orzeskie umieściły tam innych rozbójników). Od 1996 r. znana z powodu uruchomienia w pobliżu jej wierzchołka dopplerowskiego radaru meteorologicznego Górnośląskiego Centrum Hydrologiczno-Meteorologicznego IMGW w Katowicach."

Pierwszy raz zwróciłem uwagę na te budowlę jak zacząłem jeździć na studia... Biała kula wznosząca się nad lasami bardzo mnie intrygowała, aż kiedyś z kolegą kierując się na azymut dojechaliśmy w to miejsce.. Powiem tak, wieża zrobiła i nadal robi na mnie piorunujące wrażenie. Gdy pierwszy raz zobaczyłem tabliczkę ( a właściwie jej część bo tylko część była widoczna ) przeczytałem "stacja radarowa" i pierwsza myśl...zaraz zjawią się jacyś żołnierze..:) Był czas w moim życiu, że byłem tam prawie codziennie na rowerze, ok 20km w jedną stronę, śrubowałem czasy... Parę tygodni temu pojechałem tam znowu po paru latach.. powiem tak, podziwiam siebie za to jaką kiedyś miałem kondycję..



----
Tech.
1. f/2.8 1/640sec ISO400 17mm Tamron 17-50/2.8
2. f/10 1/100sec ISO200 19mm Tamron 17-50/2.8

5 komentarzy:

Małgoś pisze...

Znaczy co? Żołnierzy nie było? ;-)
Ciebie ta wieża tak fascynuje, a ja najpierw zwróciłam uwagę na piękny granat nieba. :)

Maciek pisze...

Zdj€cie fajne, PI€KNE NIEBO, TYLKO JAKAś dziwna kompresja....220 kB, a niebo na powiększeniu pikselowate.....

fotocyk pisze...

Faktycznie.. Chyba czas przestac zmniejszac infranview'em..
A blekit zapewnil Kenko PL-CIR PRO1 Digital. Polecam, zajefajny polar.

marines pisze...

Czy mysmy tam aby kiedys z Waszmosciem nie dojechali na dwu-kolowych pojazdach akcelerujacych (z uzyciem ekologicznych form zasilania) predkosc przemieszczania sie, zwanych potocznie rowerami? ;-) Cos mi sie kojarzy jakas tego typu budowa, ale pewnosci nie mam czyz zaiste bylo to wlasnie to miejsce :-P

fotocyk pisze...

Panie Dariuszu, to dokaldnie tam :)